Genomförande
Börja med att sätta upp badleksakerna runt om i viken (övningen fungerar bäst i mindre vikar), utspritt, och rita ut markeringarna på kartan allteftersom. (Gör detta under lunchen/tidigt på morgonen/under förmiddagspasset medan en annan ledare har koll på eleverna).
Sätt eleverna 2 och 2 i varje båt (laser fungerar bra, eftersom det går fortare då). Ge varje grupp en karta och tejp, som de sätter på båtens däck/ i botten på båten, beroende på båtmodell.
Låt eleverna segla runt till alla kontrollerna, men ha följebåtar som aktivt kan se och ta sig till seglarna om något skulle gå fel. Först tillbaka till klubben vinner.
Övningen kräver att eleverna visar taktik och strategi när de planerar sin rutt runt banan. Tekniken blir viktig eftersom eleverna måste vara snabba.
Övningen tar lång tid, men är anpassningsbar beroende på hur nära man sätter ”kontrollerna”. Från erfarenhet tog det ca. 3 timmar. (För att göra övningen ännu roligare, gör så att bokstäverna på badleksakerna bildar ett ord, så får eleverna något att fundera på efter att de kommit in till land)