Skriv ut övningen

Triangelbana – Grupp 4​ 18/11

Grön Repetition av vindrosen


Teknik 

På land, På vattnet 

Medelvind 

Ett segel 


Fundera över bemanning av följande roller i förväg: • Följebåt 1 (VHF) • Följebåt 2 (VHF) • Flytväst och säkerhet • Riggning och kontroll av båtar • Besiktning båtar • Bryggansvarig (VHF) Material: • Optimister • Segel och spribom • Centerbord • Roder • Följebåtar 2 st • Nyckel • Bränsle • Handduk + extra kläder (be deltagarna ta med) • Utrustning i följebåtar: Kniv, extra tamp för ev. bogsering, VHF-radio, filt. • Ta hjälp av föräldrar att bära optimister 

av miranda, Stockholms Segelklubb, Stockholm, 17 november, 2021

Genomförande

-00:15
Samling instruktörer

Följebåtarna ska ut på vattnet så fort som möjligt så att färdiga besättningar kan börja segla, instruktörer i land får assistera på bryggan.

Så fort deltagarna kommer behöver de ta på en flytväst! Flytvästansvarig hjälper till med flytvästar till scouterna när de kommer.

00:00
Välkomstceremoni
Samling
Lyktan går + närvarokoll
Kort om dagens möte

(under tiden: Följebåtarna görs redo och lägger ut före någon av optimisterna, dela ut VHF-radio till följebåtar och bryggansvarig, andra instruktörer lyfter ner båtar till bryggan)

00:10 Teori
Hur undviker man att krocka med optimisten i bryggan när man lägger ut eller ska lägga till?
Gå igenom med deltagarna vad som krävs för att ta sjövanemärket, man skall kunna:
● Säkerhetsreglerna för hemmavattnet
● Sjövettsreglerna
● Väjningsreglerna
● Ta fram flytväst som passar, se till att den sitter ordentligt, samt alltid bära den på bryggan och vid segling
● Rigga och göra optimisten seglingsklar
● Segla och manövrera en optimist
● Lägga till och lägga ut utan att segeljolle stöter i bryggan
● Återställa optimisten efter segling
(OBS hela beskrivningen av märket finns längst ned i dokumentet)

00:20 Riggning av optimisterna

Ordning på riggning:
• Lägg optimisterna med aktern utanför bryggkanten
• Segel och spreebom
• Skotet med stopp8-knop
• Roder (med bakändan på båten utanför bryggkanten)
• Putta i båten
• deltagarna sätter sig i båten
• Sätt i och fast centerbordet.
• Besiktningsansvarig (alt seglingsansvarig) inventerar och kontrollerar optimsterna och fyller i besiktningsprotokoll.
• Putta ut båten om det finns följebåt ute.

Övrigt
• Kliv inte omkring i båtarna
• Hur fungerar rodret och skotet.
• Det är vind i seglet som gör att båten rör sig framåt – fladdrar seglet utan att båten rör sig framåt så står båten i vindöga, dvs vinden kommer rakt framifrån.

00:35 Segling

Segla mellan tre märken i en triangel.
Vi ska ha två följebåtar ute på vattnet med två instruktörer i varje.

Övriga instruktörer står på bryggan för att skicka iväg och ta emot scouterna.

01:30 Rigga av
Hjälp deltagarna att rigga av och ta hjälp av föräldrar för att bära upp båtarna (instruktörer som har stått på brygga är ansvariga).

Be deltagarna ta upp centerbordet och ta av rodret innan båten tas upp

01:45 Avslutning
REFLEKTION – ”Vad har du lärt dig idag?” Fråga ställs och alla får säga sitt svar, vi går cirkeln runt.
Kort om nästa möte
HEJDÅ till deltagarna

02:00 Städning (instruktörer)

De båtar som eventuellt är kvar på bryggan ska bäras upp (Ansvar: mötets bryggansvariga)

Alla följebåtar skall låsas fast, Bränsle till följebåtarna ska låsas tas upp och låsas in. (Ansvar: De som körde följebåt).

En instruktör ser till så att det ser snyggt ut i förrådet, att segel, centerbord, roder och flytvästar är på sin plats.